Eentje uit de oude doos. Maar wel erg leuk vinden we zelf. Zeker als we kijken naar wat er tegenwoordig aan ellende over ons wordt uitgestort als het gaat om loterijen. De Staatsloterij pakte dat heel anders aan.
Met een heldere propositie en heel veel humor. De Staatsloterij is de loterij waar je het meest kans maakt op een prijs. Vandaar ook de pay-off: ‘Meer kans, meer geld, in de Staatsloterij’.
En dat was meteen de opdracht. Maak duidelijk dat iedereen die meedoet, echt net iets meer kans maakt dan elders. En doe dat op een onderscheidende manier. Liefst met humor. Waarmee ook de sympathie voor het merk werd vergroot. Het resulteerde in verschillende commercials waarvan we ‘het boertje’ jullie niet willen onthouden.
Karwei, als derde grootste bouwmarkt in Nederland en onderdeel van Intergamma, onderging een herpositionering in 2008, gericht op het aantrekken van meer vrouwelijke klanten en een verschuiving van focus van constructieve naar decoratieve producten.
Ondanks het behoud van de pay-off ‘Geen punt bij Karwei’, werd de campagne gericht op het inspireren en informeren van klanten, vooral vrouwen, met suggesties en tips. De communicatie richtte zich sterk op vrouwen als de belangrijkste besluit bepalers in huiselijke projecten, met de man als secundaire uitvoerder.
Hoewel de bestaande pay-off behouden moest blijven, werd deze aangevuld met ‘Wat je ook bedenkt’, om de nieuwe positionering beter te weerspiegelen. De campagne omvatte diverse media, van tv en radio tot internet en huis-aan-huisfolders, evenals promotionele items zoals apps en kinderboeken.
Het resultaat was een significante groei in marktaandeel, met een toename van bekendheid en waardering voor Karwei. De campagne, bekroond met een SAN-nominatie, droeg bij aan een groei van meer dan 10% in bekendheid en verdubbelde waardering op basis van imagocomponenten, met meer dan 100.000 views op YouTube als een van de vele successen.
Toen we voor La Trappe aan de slag gingen, was het merk nog klein. En maakte het nog ‘maar’ 3 bieren. Inmiddels heeft het merk de beschikking over maar liefst 7 geweldige en bekroonde bieren.
En allemaal onder het motto ‘Proef de Stilte’. Een regel die wij hebben bedacht. In de Abdij van de Koningshoeven waar de monniken grotendeels in stilte leven.
Toen we bij de Abdij aan kwamen, viel het beeld van Benedictus ons meteen op. Daar stond (en staat) de heilige geposteerd. Zijn wijsvinger voor zijn mond houdend. Duidelijk makend dat het hier om een stilte-orde gaat.
Na een stille nacht in de abdij en uitgebreid kijkje in de brouwerij waar de monniken grotendeels in stilte hun mooie werk uitvoerden, was de slogan al gauw geboren.
Resulterend in een 3 minuten durende tv-commercial met uitsluitend stilte. Waarmee we heel veel free publicity genereerden die de kosten van de stille uitzending ruim overtroffen. Zo zie je maar, reclame hoeft niet te schreeuwen om aandacht te trekken…
Brand New Day, gestart door voormalige Binck Bank-ondernemers, richtte zich op het tegengaan van woekerpolissen en hoge kosten in de financiële sector. Voor een nieuwkomer in de low interest financiële markt is het noodzakelijk impactvol te communiceren om de consument te raken en te overtuigen dat Brand New Day een betere propositie heeft.
Ondanks dat er werd gekozen voor een agressieve communicatie aanpak; het tonen van de logo’s van de grote financiële instellingen (Aegon, SNS, Delta Lloyd, NN), waarmee deze nadrukkelijk geattaqueerd werden, moesten Brand New Day natuurlijk wel betrouwbaar overkomen.
De communicatiestrategie gebruikte daarom bekende Nederlandse liedjes zoals; ‘Je hebt me belazerd, je hebt me bedonderd’ van Wim Sonneveld en ‘Jij loog tegen mij’ van Harry Slinger om de boodschap kracht bij te zetten, terwijl de pay-off ‘Minder kosten. Meer pensioen!’ onveranderd bleef vanwege de passende dekking.
De campagnes zijn multimediaal uitgerold; TV, radio, print, online, social media, guerrilla, PR. Met als resultaat een forse groei in bekendheid, waardering en omzet.
Uiteindelijk was er ook de behoefte om vanuit eigen kracht te spreken. Dit resulteerde in een nieuwe campagne voor collectieve pensioenen, die op een luchtige en zakelijke manier met een knipoog de nadruk legde op lage kosten via verschillende media, waaronder het Financieele Dagblad, BNR en online advertenties.